Migracija keičia Europą (projektas Erasmus+ Estijoje)
Pavasariniai kovo vėjai grupę mūsų gimnazijos mokytojų ir mokinių pasveikino Estijoje, gražiai suremontuotoje, modernioje Talino senamiesčio mokykloje. Savaitę vyko projektas, skirtas migracijos problemoms aptarti. Jis vyko miesto gimnazijoje, kurioje dėstoma rusų kalba. Susitiko grupės iš Portugalijos, Turkijos, Estijos, Lietuvos. Kiekviena šalis pristatė savo grupių narius, vyko susipažinimo ceremonija ir pasidalinimas kelionės bei ankstesnių susitikimų įspūdžiais.
Projekto metu mokykloje, miesto savivaldybėje, Europos parlamento Estijos skyriuje vyko paskaitos, užsiėmimai, skirti migracijos problemoms aptarti. Ką tik atvykę mokiniai gavo užduotį rengti interviu šia tema. Vieni tapo migrantais, kiti migracijos skyriaus darbuotojais ir nagrinėjo problemas, iškylančias abiem pusėms: kas svarbiausia atvykus į kitą šalį, kaip padėti migrantams, kokius klausimus spręsti pirmiausia. Supratome, kad Estijoje tam skiriamas didelis dėmesys, kad Estija priima daug migrantų, daugiausia ukrainiečių ir siekia kuo greičiau integruoti atvykusius žmones į savo šalies gyvenimą. Buvo aptariamas vyriausybės sprendimas mokyklinio amžiaus vaikus migrantus mokyti estų kalba dėstomose mokyklose. Paliko įspūdį apsilankymas Estijos Seimo posėdžių salėje. Ten galėjome stebėti, kaip šalies premjerei seimo nariai pateikia klausimus ir vyksta diskusija.
Kita projekto geroji pusė – susipažinimas su Estijos kultūra. Mes ne tik keliavome ir aplankėme keletą gražių miestų, istorinių pilių, muziejų, išklausėme įdomių gidų pasakojimų apie šalies praeitį, įžymių asmenybių paliktus pėdsakus krašto kultūroje, bet ir pamatėme estų liaudies šokius šokančius moksleivius, patys išmokom vieną kitą šokį. Kiekviena šalis pademonstravo savo mėgstamą liaudies šokį ir jo pamokė kitų tautybių atstovus. Kultūriniai mainai visada praturtina. Moksleiviai, aptardami kelionės įspūdžius, akcentavo Talino senamiesčio grožį ir įdomybes, mokyklos modernumą. Jiems paliko mokyklos koridoriuje įrengti mokytojui ir mokiniui bendrauti skirti maži nameliai – kambariai, grindyse įrengtas interaktyvus kompiuterio ekranas. Mus domino kompiuterinės įrangos gausa, įvairovė ir jos pritaikymas. Pavyzdžiui, apie ugdymo proceso pakeitimus mokinys ar mokytojas gali sužinoti tik įžengęs į gimnaziją ir peržiūrėjęs naujienas koridoriuje esančiame kompiuteryje. Daugelį nustebino nemokamas mokinių maitinimas mokyklose. Mokytojai stebėjosi apmokėjimo už darbą tvarka. Estijos mokytojo pamokos kaina vienoda, nėra priedų už stažą ar kvalifikacinių kategorijų. Vadinasi, labiau vertinami jauni mokytojai. Nors jų atlyginimai didesni nei Lietuvoje, bet jaunų mokytojų trūksta.
Projektas, kaip paprastai, baigėsi atsisveikinimo vakariene, filmukų, sukurtų per projektą peržiūra, šiltais apsikabinimais su naujais draugais ar šeimų, kuriose gyveno moksleiviai, prisiminimo dovanomis, kvietimais susitikti ir vėl. Projektinė veikla mokiniams ir mokytojams padeda atsidurti aktualių problemų rate, susipažinti su kitų šalių švietimo naujovėmis, mokyklų gyvenimu. Padeda pažinti kito krašto kultūrą, papročius tradicijas, padeda tobulinti kitų kalbų mokėjimą.
Mokytoja Laima Namajuškienė